At sætte små mål i livet

What i eat in a day

blog-salatOverskriften lød altså lidt pænere på engelsk – og det er ikke første jeg gang skriver det. Men endnu en søndag er vi kommet til. Det er nu 14 dage siden, at jeg startede på mit lev lidt sundere liv, selvom vi nu aldrig har været usunde herhjemme, er det rart at få sat fokus på både mad og træning. Som I læste i mit tidligere indlæg fra sidste søndag (I kan læse det her), så har vi droppet brød, ris, pasta osv. fuldstændig! Dog bruger vi især bulgur i salater og havregryn engang imellem.

obh-smoothie

Min morgenmad består som regel af en smoothie. Jeg har ofte nævnt på bloggen, at det rent faktisk er noget, som jeg ikke rigtig kan leve uden (uden at overdrive). Der er mange forskellige måder at lave dem på, men jeg har købt denne smoothie to go maskine, som jeg bruger hver morgen. Det smarte er, at smoothien bliver lavet direkte i en flaske, som man kan skrue et låg på og tage med sig. Jeg følger som sådan ikke nogle opskrifter, men hvis I mangler inspiration, kan I eventuelt lave dem sådan:

nicolas-vahe-smoothie smoothie-to-go

SMOOTHIE OPSKRIFTER

Den friske

  • en hel banan (jeg knækker den over i tog og smider i bunden)
  • jordbær (en lille håndfuld)
  • ananas (en lille håndfuld – kan undlades)
  • to spiseskeer ærteproteinpulver – kan købes HER
  • mælk (fyld flasken halvt op)

Fedtforbrænderen

  • en hel banan (jeg knækker den over i tog og smider i bunden)
  • en håndfuld frisk spinat (man kan også sagtens bruge frossen i kugler)
  • blåbær (igen efter behov)
  • jordbær (3-4 stk)
  • gurkemeje pulver (1-2 teskeer) (forebygger ledgigt, knogleskørhed, alzheimers og sætter gang i forbrændingen)
  • to spiseskeer ærteproteinpulver – kan købes HER
  • mælk (fyld flasken halvt op)

Den klassiske

  • en hel banan (jeg knækker den over i tog og smider i bunden)
  • jordbær (en lille håndfuld)
  • mælk (fyld flasken halvt op)

De gode bær

  • en hel banan (jeg knækker den over i tog og smider i bunden)
  • jordbær (3-4 stk)
  • brombær (en god håndfuld)
  • evt. også hindbær efter behov
  • mælk (fyld flasken halvt op)

Jeg bruger som regel altid 1-2 spiseskeer ærteprotein (for mæthedens skyld), når jeg laver en smoothie og drikker den på vej på arbejde i bilen. Laver jeg smoothie som en lille tilføjelse til vores morgenmad i weekenderne, lader jeg være med at hælde proteinpulveret i.

OBS: for at det ikke klumper eller sætter sig i siderne, blænder jeg først alle ingredienserne og mælken sammen, skruer låget af flasken, hælder proteinpulveret i og blender det med som det sidste. Man kan iøvrigt også tilføje ingefær i smoothien. 

salat

FROKOST

Min frokost består som regel altid af salat og noget kød. Nogen gange tilføjer jeg enten æg eller bulgur, for at det skal mætte lidt. Jeg går virkelig ikke ind for, at man vejer maden af, men i stedet spiser ALT det salat man kan til man er mæt. Så er det mere æg, kød og bulgur man skal holde igen med. Hvis I mangler inspiration, til hvad man kan spice salaten op med, for at gøre den mere spændende, er her nogen ideer:

  • bønner: edamamebønner (køber jeg altid på frost), sojabønner, sorte bønner, kidney bønner
  • granatæble – dejlig frisk
  • avocado (vildt god måde, at gøre det cremet på)
  • original hummus
  • rødbede hummus
  • bulgur eller qinuafrø
  • feta
  • ristede solsikkekerne (vendes på panden med salt)

Opskrift på almindelig hummus

  • 2 store spiseskeer tahin (sesam pasta)
  • en dåse kikærter
  • 2 fed hvidløg eller 1 stort
  • citron
  • salt og peber

ALT blendes blot sammen i blenderen, så det får en lækker konsistens. Bagefter sættes det på køl, ind til man skal bruge det. Vi bruger det som salat dressing, men man kan også bruge det til brød osv.

Opskrift på rødbedehummus

  • ovenstående opskrift
  • 2 store (eller 3 alm.) rødbeder – koges med skrald, så vigtigt de er økologiske. Efterfølgende pilles skrallen af.

RØDBEDERNE blendes blot sammen med ovenstående opskrift og sættes på køl.

Kød til salaten

  • tun (tun i vand er sundest, men har man ingen dressing, er tun i olie ret lækker)
  • kylling filét
  • nogle lækre pølser – steges lige på panden
  • almindelige frikadeller
  • fiskefrikadeller (laves med laksefars f.eks.)

Jeg håber I kunne bruges indlægget som en slags inspiration. Til aftensmad spiser vi faktisk oftest nogen ligende vores frokost, eller også erstatter vi ris med blomkål og spaghetti med squash i strimler. 

   

2 kommentarer

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

At sætte små mål i livet